Jak jsem již psal při sestavování osy Z, že je prvním adeptem na přepracování. Původní konstrukce vycházela z požadavku na co nejnižší montážní výšku. Jak se dá zjednodušit konstrukce, pokud si dovolíme přidat 12mm.
1. Návrh
Novou osu Z jsem navrhnul opět z kombi stojek 30×30 mm, pro jejich jednoduchou montáž lineárního vedeni a univerzálnost uchycení dalšího příslušenství. Kombi stojky jsou spojeny dvěma L profily, se kterými jsou sešroubovány ve dvou osách. Celá osa Z přijde posadit na spojení vozíků osy X a přišroubovat.
Jelikož si všechny díly budu zhotovovat sám, zvolil jsem hliník pro jednoduší opracování a přesné nařezání z EHlinik.
2. Spojení vozíku X
Jedná se o největší hliníkový díl, který spojuje vozíky osy X a nese kompletní osu Z.
Ze SketchUpu jsem si vyexportoval výkres desky, který jsem přesně v měřítku vytisknul na tiskárně. Papír jsem pak přilepil na hliníkovou desku a důlčíkem vyznačil všechny středy děr. Vyznačil jsem si i hranice výřezů pro ložiska.
Všechny díry jsem vyvrtal s navrženým průměrem vrtáku. Následoval test připenění na vozíky osy X a vyzkoušení hladkého pohybu.
Po odzkoušení desky jsem přikročil k vyřezání výřezů. Řezy jsem prováděl přímočarou pilou s plátkem na hliník a mazal olejem. Nejprve jsme provedl kolmé řezy, následně vyvrtal díry ve vnitřním rohu a provedl závěrečný podélný řez.
Oba výřezy jsem začistil pilníkem.
3. Rám osy Z
Do kombi stojek jsem opět vlepil vyrobené matky a namontoval lineární vedení stejně, jako na ostatních osách.
Do úhelníků jsem vyvrtal všechny potřebné díry a sešrouboval s kombi stojkami. Před sešroubováním, je potřeba si nasadit do profilů všechny T matice. Pět do zadní části každého profily a dvě do pravé boční pro připevnění příslušenství.
Na závěr jsem pomocí hodinek srovnal rovnoběžnost obou lineárních vedení.
4. Deska Z
Poslední část osy Z, kterou potřebujeme vyrobit je spojení vozíku osy Z, které zároveň slouží k připevnění vřetene. Při výrobě postupujeme stejně, jak bylo popsáno výše.
Na závěr vyřežeme závity pro přišroubování držáku vřetene.
5. Kompletace Z osy
Do rámu připevníme ložiskový domeček s kuličkovým šroubem a namontovaným domečkem matice. Domeček matky kuličkového šroubu připevníme k desce Z a tu navíc přišroubujeme k vozíkům lineárního vedení.
Osu Z nasadíme na desku X a ze zadní strany přišroubujeme. Nasadíme motor a spojíme s kuličkovým šroubem a vrchním L profilem.
Přišroubováním držáku vřetena a jeho nasazením máme upgrade osy Z hotový.
6. Zhodnocení
Upgradu osy Z přinesl lehčí chod, jednodušší montáž, jednodušší seřizování, menší váhu a cenovou úsporu cca 200 ,- Kč proti verzi z iDilna.
Nevýhodou je zmenšení obrobitelné délky na ose Y o 12 mm.
- 1. CNC frézka – začátek
- 2. CNC frézka – návrh
- 3. CNC frézka – rozpočet
- 4. CNC frézka – elektro test
- 5. CNC frézka – konstrukce rámu
- 6. CNC frézka – základní součásti
- 7. CNC frézka – laserové výpalky
- 8. CNC frézka – zkouška montáže
- 9. CNC frézka – montáž lineárního vedení
- 10. CNC frézka – elektro
- 11. CNC frézka – testovací montáž
- 12. CNC frézka – konfigurace GRBL
- 13. CNC frézka – dokumentace
- 14. CNC frézka – otázky a odpovědi
- 15. CNC frézka – testujeme frézku
- 16. CNC frézka – frézy
- 18. CNC frézka – přepracování osy Z
- 19. CNC – příklad frézování
- 20. CNC frézka – problémy a jejich řešení
- 21. CNC – inspirace
- 22. CNC frézka – stůl
- 23. CNC pendant
- 24. bCNC instalace a základní použití
- 25. CNC chlazení při obrábění
Napsat komentář